Esittelyssä Myyntimies Jussi

Ihmiset High Metalin takana: Tässä on meidän myyntimiehemme Jussi! Jussi on pitkän linjan myynnin asiantuntija, joka on ehtinyt nähdä monet muutokset niin Hakaniemen Metallilla kuin High Metalilla. Siispä täydellinen henkilö vastaamaan siihen millaista myyntihomma High Metalin pelottomassa pajassa on! Annetaan suunvuoro seuraavaksi Jussille:

Olet ehtinyt nähdä jo paljon High Metalilla. Millainen High Metal on työpaikkana?

”High Metal on työpaikkana dynaaminen ja kulttuuriltaan kannustava, kuten kasvuyhtiön täytyykin olla. Uusia mielenkiintoisia prospekteja käydään tiiminä tarkasti läpi ja selvitetään mahdollisuudet kustannustehokkaaseen valmistukseen, joka meiltä onnistuukin monipuolisen laitekannan ansiosta lähes aina. Siinä High Metal on selvästi edellä useisiin muihin alalla toimijoihin verrattuna. Ehkäpä tässä on jo muutama syy siihen, miksi olen viihtynyt täällä erittäin hyvin.”

Millaista myyntityö on alalla, jossa myytävät ratkaisut ovat usein hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia, jotka räätälöidään juuri tiettyyn tarpeeseen?

”Myyntityö on meillä pitkäjänteistä kokonaisuuksien ymmärtämistä. Useat ominaisuudet on saatava nivottua yhteen niin, että asiakkaan laite- tai järjestelmätarpeet saadaan ratkaistua asiakkaalle parhaalla mahdollisella tavalla. Mukautuvuus on siinä tärkeässä osassa. Työn High Metalilla voisikin kiteyttää yhdellä sanalla: mielenkiintoista!”

Ketkä ovat High Metalin tyypillisimpiä asiakkaita?

”Asiakkaamme ovat pääasiassa yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat oman alansa johtavia toimijoita. Meidän puoleemme käännytään, kun halutaan saada laaja kokonaisuus toimittajalta, jolla on halua ja kykyä pitkäjänteiseen yhteistyöhön sekä laadukkaiden kokonaistoimitusten valmistukseen. Myös huolto- ja kunnossapitopalvelut ovat olennainen osa toimitusprosessiamme. Tietoa laitteiden toiminnasta ja huoltotarpeista saamme tarvittaessa etäyhteyksien kautta.”

Millainen High Metalin myyntiprosessi on?

”Myyntiprosessin vaiheita on erilaisia, riippuen tarjouspyynnön laajuudesta. Prosessi saattaa kestää jopa 1,5 vuotta. Keskeisintä myynnin kannalta on kuitenkin saada asiakkaan kanssa yhteiset suuntaviivat, jotka vievät teknologiaratkaisuja eteenpäin kohti valmista suunnitelmaa. Myyntiprosessissa on mukana lähes aina tiimit suunnittelun ja tuotannon puolelta, joiden tehtävänä on resurssien ja aikataulujen määrittely. Eli tiimityötä tarvitaan koko prosessin ajan!”

Työpäivät kuluvat myynnin parissa, mutta mitä teet silloin kun et ole myyntihommissa?

”Projektimyynnissä tilanteet vaihtelevat nopealla syklillä ja välillä on hyvä tuulettaa ajatuksia pyöräilyn ja pallolajien parissa, josta on löytynyt myös uusia, pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Kun työ on kiinnostavaa ja työn ja vapaa-ajan suhde pysyy mielekkäänä, energiaa piisaa myös muihin aktiiviteetteihin.”